Sunday, October 9, 2011

Learning Spanish

(no) Tatiana kutter potetene.
(en) Tatiana cutting the potatoes.
(no)
For ca tre uker siden så startet jeg igjen med spankundervisning. Hadde et innledende møte med min nåværende lærerinne, Tatiana, der jeg fikk presentere mine ønsker og bli litt kjent opplegget hennes. Etter møtet satt jeg igjen med en god følelse og var klar for å sette i gang. Jeg både gledet meg og gruet meg til å starte kurset. Det var lenge siden jeg hadde hatt organisert undervisning og var spent på hvor mye jeg hadde glemt siden forrige gang. Kurset er noe som er veldig viktig for meg og jeg ønsker å dele litt fra kurset så langt.

Som du kan se av bildene så minner dette lite om tradisjonell undervisning. Joda jeg bøyer verb, regulære som irregulære, men får også gjort andre ting som hun tilpasser til undervisningen. Onsdag denne uka var vi i full sving med matlaging. På menyen sto potetomelett (tortilla de papas). Jeg skulle følge en enkel oppskrift på spansk. Føler jeg kom helt greit fra det. Omeletten smakte i hvert fall godt.

(en)
For about three weeks ago I started once again with Spanish lessons. I had a preliminary meeting with my current teacher, Tatiana, where I was able to present my wishes and got to know a little about her plans. After the meeting I had a good feeling and was ready to get started. I have both looking forward to start the course and at the same time not been looking forward to it. It's a long time since I have had organized teaching and I was wondering on how much I had forgotten. The course is very important to me and I want to share a little from the course so far.

As you can see from the pictures this reminds little about traditional teaching. Yes, I do conjugate verbs, regulars and irregulars, but also get to do other thing which she adapts to the teaching. Wednesday this week we made a Spanish omelett (tortilla de papas). I was going to follow a simple recipe in Spanish. I think I got it right. It tasted at least good.

(no) I full konsentrasjon idet jeg blander ingrediensene.
(en) In full concentration while I'm mixing the batch.

Santa Rosa de Lima, Fernando Botero 1977
(no)
På fredag bestod kurset av en eksursjon til nasjonalmuseet i Bogotá, Museo Nacional de Colombia. Lokalene var tidligere et fengsel med 104 fengselsceller og var operativt frem til 1946. Museet var en del større enn jeg hadde trodd. Så ikke så stort ut fra utsiden. Etter å ha vært gjennom to av tre etasjer var vi begge slitne og sultne, så vi avsluttet besøket og tok lunsj. Over er et bilde av den colombiankse kunstneren Fernando Botero. Jeg kjenner han best som kunstneren som maler tjukke mennesker og jeg liker maleriene veldig godt :-).

(en)
On Friday the course was a excursion to the national museum in Bogotá, Museo Nacional de Colombia.
Earlier the museum was a prison with 104 prison cells and was in use until 1946. The museum was bigger than I had imagined. It didn't look that big from the outside. After we had been through two of three floors of the museum we both were tired and hungry so we ended the visit and went for lunch. Above is a painting of the Colombian artist Fernando Botero. I know him best as the artist who paints fat people and I like his paintings very much :-).

(no) Skummel høne med litt av en sveis...
(en) Scary hen with nice hair cut...
(no)
Som du kan se så har jeg et spanskkurs som er veldig variert og sitter ikke kun og bøyer verb, selv om det også er viktig. Kan anbefale Tatiana på det varmeste. Hun er veldig sympatisk, hjelpsom og strukturert. Kommer godt forberedt til timene og har en plan. Hun snakker også engelsk. Alt dette er viktig. Dersom du er interessert i spankskkurs i Bogotá ta gjerne kontakt med Tatiana på mail melusinadandai@gmail.com.

(en)
As you can see I have a very varied lessons and don't just conjugate verbs, even if it's important too. I can truly recommend Tatiana. She's very sympathetic, helpful and structured. Arrives well prepared to the lessons with a plan. She also speaks English. All this is important and if you are interested in a Spanish course please feel free to contact Tatiana on e-mail melusinadandai@gmail.com.

No comments:

Post a Comment