Sunday, November 27, 2011

I have left the apartment

(no)
Den siste måneden har gått veldig fort og jeg har egentlig ikke rukket å ta innover meg at det hele nå snart er over. Det at jeg forberedte meg på å flytte ut av leiligheten gjorde at jeg virkelig skjønte at nå nærmer hjemreisen seg. Jeg flyttet ut tidligere fordi jeg ønsket å få tilbake et sikkerhetsdepositum jeg har betalt på leiligheten. Jeg er så heldig å få bo hos en god venn av meg, Gabriel, de siste dagene. Jeg valgte å gjøre det på denne måten fordi etter å ha bodd her i ti måneder så er det noe jeg har lært så er det at det er greit å være på den sikre siden når det gjelder tid og avtaler. For noen her så eksisterer den mentaliteten som kan oppsummeres med ett ord: mañana (i morgen). Så lenge det ikke går utover dem selv så er det ikke så farlig om det er andre som må vente. Og dette kan være veldig frustrerende til tider. Etter en grundig inspeksjon av leiligheten så var det meste i orden. Det ble talt innventar ned i minste detalj, ingenting slapp unna, fra porselenstoaletter til bestikk. Heldigvis tok det ikke like lang tid som da jeg flyttet inn, da mener jeg å huske at vi brukte rundt to timer på gjennomgangen.

(en)
The last month has gone very fast and I haven't really got the time to think about that the whole trip soon is over. The preparation of moving out of the apartment made me realize that the flight home is around the corner. I chose to move out from the apartment earlier because I wanted to get back a security deposit which I had paid. I'm so lucky to be able to live with a good friend of my, Gabriel, the last days. I chose to to do it this way because if it's something I have learned after living here for ten months it's wise to be realistic when it comes to time and agreements. For some here it exists a mentality which is best summed up in one word: mañana (tomorrow). If it's not effecting them self it's not a problem if other have to wait. And this can to times be very frustrating. After a long inspection of the apartment most things were OK. The inventory was counted down to the smallest detail, from porcelain toilets to knifes and forks. Luckily it didn't take as long time as when I moved in. If I remember it correctly we spent about two hours.

(en) The last night in the apartment.
(no)
I posten What the #@$%! Again?! uttrykte jeg min misnøye med at kjøleskapet nok en gang sluttet å fungere. Jeg tok kontakt med utleierfirmaet og som jeg forventet så fungerte kjøleskapet ikke når jeg forlot leiligheten. Det ble ikke løftet en finger fra utleiers side for at noe skulle skje, og jeg må innrømme at jeg ikke gadd å mase på dem. Jeg klarte meg fint uten, selv om jeg savnet müsli og yoghurt til frokost.

(en)
In the post What the #@$%! Again?! I expressed my discontent with the fridge once again stopped working. I contacted the rental company and as I expected the fridge was not working when I left the apartment. The rental company didn't do anything to fix it and I must admit I didn't bother repeating the request to them. I managed fine without it, though I missed my müsli and yoghurt for breakfast.

(en) I cleaned the apartment thoroughly. It looked nice afterwards.


































































































































(no)
Jeg vasket meg selv ut av leiligheten. Kom aldri så langt at jeg leide noen som kunne gjøre det for meg. Som du kan se av bildet over så var jeg grundig og flyttet på alle tingene. Jeg vasket til og med på steder i leiligheten jeg ikke visste eksisterte på forhånd. Selv denne sofaen, som må være den tyngste sofaen jeg noen gang har vært borti, ble dratt frem. Hadde en plan om å løfte den samtidig som jeg gjorde rent under, men det var ikke mulig.

(en)
I cleaned the apartment myself. I never got around to hire some people who could clean for me. As shown in the picture above I did it thoroughly and every furniture was moved, I even cleaned places I didn't know existed until then. Also this sofa, which must be the heaviest sofa I ever have encountered, was moved. I had a plan on lifting it while at the same time cleaning beneath it but it was simply not possible.

2 comments:

  1. hei Andreas. For en opplevelsesrik reise du har hatt!!Har vært veldig spennende å følge med på bloggen din:) God tur hjem. vet at det er en ved navn Esther- Lill som gleeeeeeder seg til å se deg igjen;) Vi sees. Klem fra Inger

    ReplyDelete
  2. Hei Inger!
    Så bra! Ja, jeg er veldig fornøyd med å være her, men også veldig fornøyd med å komme tilbake :-). Vi ses

    ReplyDelete