Thursday, March 24, 2011

The lease contract is signed, finally...

(no)
Leiekontrakten ble endelig signert på onsdag, deilig å få det formelle ut av verden. Det er uvant å bo alene. Det er noen år siden jeg bodde alene. Har de siste tre årene bodd med min kjæreste. Men jeg merket at det var på tide å flytte for meg selv. Den første natten i leiligheten føltes litt som om jeg var på et hotell, men nå føler jeg meg mer hjemme. Manglet det meste av forbruksting, så i går var jeg ute og gjorde det helt nødvendige av innkjøp til leiligheten som dopapir og mat. Kjøpte inn jus, brød og frokostblanding av type müsli. Har savnet å ha fiber i dietten, gått mye i hvitt brød. Var en helt fantastisk følelse å kunne stå opp i dag og ta en varm dusj etterfulgt av en norsklignende frokost.

I morgen bærer det av sted for å søke om arbeidsvisum som har blitt nedprioritert av leilighetsleting og alt styret det førte med seg. I går kom i tillegg den siste nødvendige avklaringen rundt dokumentene jeg må ha til visumet. Det betyr at jeg i morgen tidlig skal levere papirene på et av kontorene til DAS i Bogotá. Så nå håper jeg at jeg har alt i orden, stemmer med sjekklisten jeg har fått, men jeg føler meg aldri helt sikker.

(en)
The lease contract were finally signed on Wednesday and I'm happy to get finished with the formal paperworks. It's a bit strange to be living alone. There are some years since I lived by myself, the last three years I have lived with my girlfriend. But it was important to me to get my own place to live. The first night i felt as I was living in a hotel room, but now I feel more at home. Yesterday I was out and bought the most necessary things like toilet paper and food. I bought juice, bread and cereal of type muesli. Have missed having fiber in my diet, had eaten lots of white bread. A completely wonderful feeling to be able to get up in the morning and take a hot shower followed by a breakfast in Norwegian style.

Tomorrow I'm going to apply for the work visa. It has had less priority than looking for an apartment and all the extra work that came with it. In addition I got a clarification yesterday about the documents needed. This means that I'm going to deliver the papers in one of the offices of DAS in Bogotá. Hopes this goes well and that I have all the papers in order, it's correct according to my checklist, but I never feel sure.

2 comments:

  1. Du er så flink kjære!!!
    Ordner opp med nytt sengetøy og greier!!
    Håper du kosa deg med nyvasket leilighet og nytt sengetøy.
    Jeg har kommet meg hjem fra Bergen...litt trøtt..sov ikke så veldig godt i sittende stilling på toget, så jeg tror jeg tar meg en "powernæp" på sofan.
    Kosa meg i Bergen meg søster og tantebarn, skulle hilse fra dem alle til deg. Og både Adam og Synne kan telle til 5 på spansk, jeg sa du ville være veldig stolt av det.
    Kos deg videre i vår nye leilighet.
    Savner deg selvfølgelig litt for mye!!
    Stooooooo klem fra din Esther-Lill <3<3

    ReplyDelete
  2. Hei kjære!
    Ja, nå er jeg litt flink.
    Du fortjener en powernap etter en lang togreise!
    Det var hyggelig å se alle sammen på skype i helga.

    Savner deg også jenta mi!

    Snakkes i morgen tidlig på skype. Gleder meg til det :-).

    ReplyDelete