Monday, March 28, 2011

Settle in

(no)
Ja, nå er helga over og det er tilbake til hverdagen. Den siste uka har vært ganske hektisk. Det har vært flytting til ny leilighet, nytt nabolag og ny reisevei til jobben.

På lørdag så gikk mesteparten av dagen til å gjøre rent i leiligheten. Sov litt lenge, og det var deilig. Før jeg startet rengjøringen så var jeg ute for å kjøpe dyne og pute, for jeg hadde ikke det slik jeg ønsket det. Kan virke som en enkel oppgave, men det var det ikke. Utvalget av dyner var lite, kun to ulike størrelser, så det ble den minste som er mer enn stor nok. Pute var verre, for de hadde ulikt fyll og den dårlige ordboka som jeg har manglet en del av ordene, selvfølgelig. I Colombia så er det ikke uvanlig å ha samme type dyne som i syden, men jeg liker den "norske" versjonen bedre, dundyna. Å finne dynetrekk til denne var det vanskeligste. Ordboka som jeg besitter dekker Sør-Amerika. Og spansk er slik at et ord kan bety noe i ett land og noe lignende i et annet. Morsomt ikke sant? Det ordnet seg til slutt, selv om det kun var ett dynetrekk som passet. Men jeg får kjøpe ett til ved en senere anledning, nå er jeg fornøyd.

Uansett hva jeg måtte uttrykke av misnøye eller mangel av tilfredshet så er det er utrolig deilig å bo for meg selv! Men jeg savner kjæresten min her. Og jeg savner deg ekstra nå kjære! Gleder meg til skyping i morgen tidlig.

Som jeg skrev i posten The lease contract is signed, finally... så dro jeg på fredag for å søke om visum. Der fikk jeg vite at jeg manglet et par stempler, som begge er av typen notarius publicus, på underskrifter. Jeg ble tidligere i uken gjort oppmerksom på at det var nødvendig for at leiekontrakten skulle være gyldig, men jeg koblet da ikke dette til søknad om arbeidsvisum. Får gjøre et nytt forsøk i midten av april, da han som må være med for verifissering av underskrift er tilgjengelig igjen. Men jeg ble litt klokere. Siden dette er min første søknad på arbeidsvisum så må dette gjøres fra utenfor Colombia. Så da er det bare å avtale med en Colombiansk ambassade eller konsulat i Sør-Amerika, antageligvis Ecuador eller Panama. Så da er det bare å sørge for at alle papirene er i orden, for jeg orker ikke reise ut flere ganger for dette arbeidsvisumet. Tar vel en telefon til den colombianske ambassaden i Oslo, som alltid har vært veldig hjelpsomme.

(en)
Well, now is the weekend over and it's back to the everyday life. The last week have been quite hectic. I have moved to a new apartment, new neighborhood and a new travel route to my work.

On Saturday most of the day went to cleaning the apartment. Slept in late, and it was wonderful. Before I started the cleaning I was out to buy duvet and pillow because I wasn't happy with the things already in the apartment. It may seem as a simple task but for me it's a real job. The selection of duvets was only two, so I went for the smallest one which is more than big enough. Pillow was a bit worse because they had different filling and my dictionary of course didn't have a lot of the words. In Colombia I think it usual to have the kind of duvets as they have in more Southern countries in Europe, but I like the "Norwegian" version better. To find covers for the duvet was the hardest thing to find. My dictionary covers, or suppose to, the Spanish of South America. And Spanish is like that one word can have a similar meaning or a completely different meaning from one country to another. Nice, right? But I got it in order in the end, even if I only managed to find one duvet cover that fitted my duvet. But I will buy another later, I'm happy for now.

Despite all my expression of discontent or lack of satisfaction it's incredible nice to be living on my own. But I miss my girlfriend. And I miss you very much now my darling! Looking forward to skype with you tomorrow morning.

As I wrote in the post The lease contract is signed, finally... I went to apply for a work visa on Friday. I got to know that I missed a couple of stamps, from notarius publicus, on some signatures. I were earlier in the week made aware that it was necessary to make my lease for the apartment to be valid but I didn't think of this papers at that time. I will do a new attempt in mid April, when the person which needs to confirm his signatures is available. But I got some useful information. Since this is my first application for work visa I need to apply outside of Colombia. So now I need to arrange a meeting with an Colombian consulate or embassy in South America. Most likely in Ecuador or in Panama. So now I will have to get my papers in order because I don't won't to leave Colombia more than needed for the visa. Will call the Colombian embassy in Oslo, Norway, they have always been very helpful.

2 comments:

  1. åååååååå!!! Du er så flink kjærsten miiiiiin!!!!
    Og jeg som sov altfor lenge og ikke fikk skypa med deg i dag. Beklager det!!! Er litt ekstra slapp for tiden, men utenom det, er jeg veldig frisk da :)
    Det kan jo hende vi får snakket i natt (kvelden for deg da)
    Har akkurat kommet hjem fra jobb. I morgen skal jeg levere bilen på verksted og jobbe fra 11.00 til 22.00.....blir en litt hard dag, men det skal gå greit. Må på 2 møter før jeg skal jobbe kveldsvakt.
    Savner deg altfor mye!!! Får litt krampe av det!!!!!!
    Sees snart kjære!!!
    Stooooooooooor klem fra bare disin <3 <3

    ReplyDelete
  2. Hei kjære!
    Det var litt trist det ikke ble noen skyping i dag tidlig, men vi fikk det til i natt norsk tid selv om du var ganske trøtt. Satt veldig pris på det. Satser på at vi skyper i mer ordnede former til helga :-).
    Du er nå veldig flink du også!

    Savner deg masse min kjærleik!
    :-* dinsin

    ReplyDelete