Wednesday, March 2, 2011

Extended my visa period


(no)
I dag har jeg brukt dagen til å forlenge turistvisumet mitt. Dette er i påvente at dokumentene fra Norge skal kommme, det er sagt de skal kommme fredag. På pakkesporingen kan jeg se at den er allerede er ankommet Bogotá, kanskje jeg får den allerede i morgen, venter i spenning.
Jeg sier at jeg brukte dagen på å få forlengelsen og da mener jeg hele dagen. Måtte ta en hårklipp før jeg besøkte DAS (immigrasjon), det kunne være at jeg skulle ta bilder og da er det greit å se ut som folk. Må ta to ulike type busser og velger å gå det siste stykke. Når jeg ankom kontoret så var det å stille seg i kø for å levere fra meg papirene som allerede var klare fra mitt forrige besøk. Les hvordan det gikk forrige gang her Extending your visa period? Well not now. Så var det bare å sette seg ned og vente. Jeg vet ikke når jeg ankom kontoret, følte at jeg var der en hel dag, men jeg kan med sikkerhet si at jeg var der over to og en halv time, og det er lenge for å få et stempel i passet.
Den store overraskelen fikk jeg da jeg endelig fikk tilbake passet og fikk beksjed om at jeg nå har visum som er gyldig til 3. mai. Jeg spurte om dette stemte og hun gjentok nok en gang 3. mai, det stemmer også med det som står i passet. Synes dette er rart da jeg trodde at 3 måneder var den øvre grensen for hvor lenge jeg får oppholde meg sammenhengende som turist i Colombia, men jeg skal ikke krangle med dem om det.

I går var første dagen jeg ikke hadde gjort noen av spanskleksene mine på kvelden. Gjorde de jeg rakk mens jeg spiste lunsj før jeg måtte haste av gårde for å rekke timen på universitetet. Rakk vel omtrent halvparten, merker at jeg synes det er ubehagelig å ikke ha gjort leksene. Følte meg veldig uforberedt.

(en)
Today I have used the day to extend my tourism visa. Must extend it while I'm waiting for my documents from Norway to arrive on Friday. When I track the package I can see it has arrived Bogotá maybe I get it already tomorrow. Time will show.
I said I used the whole day to extend my visa and by that I mean the whole day. Had to get a haircut before I went to DAS (immigration) because I didn't know if I had to have my picture taken and my hair was not looking good. I have to travel by two kinds of buses and I choose to walk the last part to the office. When I arrived at DAS I had to get in line to deliver my papers yet againg, they were ready from my last visit. Read about my last visit here Extending your visa period? Well not now. Then it was just to sit down and wait. Felt like I spent a whole day in there waiting, but I know I waited over two and a half hour, just for a stamp in my passport.
The surprise of the day came when I finally got the passport and they said that my new extension last until May 3. I asked and got it confirmed and on the stamp in my passport it says it expire May 3. I find it a kind of strange because I thought three months was the upper limit for tourism visa in Colombia, but I'm not going to argue with DAS about that.

Yesterday was the first day I didn't do my Spanish homework in the evening. I managed to do about half of them when I had lunch before I had to leave so I didn't come late for class. I didn't feel comfortable not having done them, felt very unprepared.

Image source: http://no.wikipedia.org/wiki/Pasjonsfrukt

(no)
I tillegg har jeg funnet en type jus som jeg synes er verre å drikke etter å ha pusset tenner enn appelsinjus. Prøv a ta en slurk med pasjonsfruktjus rett etter tannpussen. Ikke bra.

(en)
I have found a juice which I think is worse to drink after brushing my teeth than orange juice. Try out passion fruit right after brushing your teeth. Not recommended.

4 comments:

  1. Heij kjære!!!
    Huffamei, hørtes ut som en slitsom dag :)
    Men godt du fikk gjort det unna.
    Ja håper at papirene dine kommer presist og kanskje til og med før tiden.
    Gleder meg til å skype med deg i morgen!!!
    ....pasjonsfruktjuice....høres veldig godt ut, men kanskje ikke rett etter en tannpuss, men ingen fare her, her går det bare i vann og farris foreløbig :)
    Håper det ellers er bra med deg!!!
    Jeg håper jeg får besøkt foreldrene dine snart, jeg skal nemlig være kokk for dem en aften, de må bare komme seg etter hardkjøre de har hatt de siste ukene stakkars!!! Du har noen tøffe foreldre Andreas!!
    Vi ringes i morgen da kjære!!
    Veldig veldig glad i deg!!!
    Stooooooor klem fra dinsin :)

    ReplyDelete
  2. Hei kjærsten min!

    Ja, den var slitsom fordi det er så kjedelig å vente. Og du vet jo hvor glad jeg er i å vente, tålmodigheten selv...
    Greit å være ferdig med det. Skal vel snart i en ny runde. Papirene kom i dag. En dag før tiden. Veldig fornøyd! Takk for hjelpen min kjære!

    Gleder meg masse til Skyping i morgen jeg også. Må bare få gjort unna eksamen.

    Jusen er god den, men ikke rett etter tannpuss. Savner norskt vann, det er veldig godt.

    De blir nok glad for å kunne nyte dine kokkekunster. Jeg gleder meg til jeg skal spise noe god mat i starten av juni. Vet bare ikke hva jeg skal ønske meg til middag ennå :-).

    Ses i morgen! :-* dinsin

    ReplyDelete
  3. Hei Andreas.

    Etter å ha lest bloggen, og snakket noen runder med deg, får jeg inntrykk av at reisetid til og fra jobb og studier er et relativt stort problem. Det burde være unødvendig med 4 til 4 1/2 time reisetid per dag. Løsningen er kanskje et bosted litt nærmere der ting skjer.

    Dersom flymat er et problem kan jeg anbefale matpakke.

    Nei, nå er det nok med gode råd. Ta vare på deg selv.

    Hilsen pappa.

    Problemet med å pusse tenner i appelsinjuice er kanskje ikke så stort, men jeg skal i alle fall ikke teste dette.

    ReplyDelete
  4. Hei Pappa.
    Ja, det er et arbeid som er delvis påstartet, det er bare andre ting som har hatt fokus da det har hatt høyere prioritet. Men nå når det er over så skal jeg i gang med letingen. Starter ganske snart.

    Jeg skrev vel ikke at jeg pusset tenner i appelsinjus, men at det ikke er godt å drikke appelsinjus etter tannpussen... :-)

    ReplyDelete