Saturday, March 19, 2011

Renting an apartment in Colombia

(no)
Det har vært noen dager siden jeg har skrevet her på bloggen. Det har ikke vært fordi jeg kun har lett etter leilighet som jeg skrev om forrige gang, Looking for apartment. Nei jeg har også hatt det som her omtales som gripa, på norsk kjent som influensa. Det har ikke vært noen voldsomme greier men har slitt med å holde på maten. Men i dag ser det ut til at jeg er tilbake til normalen igjen. Hadde mitt første måltid på halvannet døgn. Det er lenge uten mat for meg. Nok om sykdom, over til noe langt mer hyggelig og spennende. Nemlig leilighetsjakt i Bogotá.

Først ønnsker jeg takke alle de som til daglig hjelper meg med å finne potensielle leiligheter, men viktigere er hjelpen de gir meg med å forstå hvordan ting fungerer her i Colombia. For det jeg kan si er at det er veldig annerledes enn i Norge og ellers i Skandinavia. Den største forskjellen er at her må jeg ha en colombiansk statsborger som stiller som sikkerhet, lik kausjonist på lån. Denne personen fungerer på akkurat samme måte som en kausjonist, klarer ikke jeg betale husleien så må denne personen betale. Heldigvis har jeg funnet en person som er villig til å være min sikkerhet og jeg er veldig takknemmelig for at du stiller opp.
Det kan virke som det går mot slutten på letingen, var på en visning i dag og hadde med meg en som kan en god del mer spansk enn meg, og det er alltid greit. Leiligheten var fin den men var litt gammeldags innredet. Har i skrivende stund avtalt et møte for visning i morgen for en annen leilighet. Blir spennende å se hvordan det går, for i morgen er jeg alene. Krysser fingrene.

(en)
It have been some days since I wrote here. This is not only because I have been looking for an apartment as I wrote about here Looking for apartment. I have also had what they call gripa, in English known as flu. It hasn't been a bad flu but have had some problems holding on to the food. Today I ate my first meal in one and a half day and that's a long time for me without food. Enough about that. Now over to something more pleasant and exciting. My hunt for an apartment in Bogotá.

First I would like to thank all of you who helps me with finding potensial apartments, but more important is the help you give me to understand how things works here in Colombia. I can inform that it's very different than in Norway and Scandinavia. The biggest difference is that here I need a Colombian citizen that are willing to co-sign for me. I have been very lucky and found this person and for that I'm very greatful. The search for an apartment is coming to an end. I was on a view today and had good help from a person who speaks a great deal of more Spanish than me and that's always comforting. The apartment was nice but was decorated a little old fashioned. While I have been writing this post I have made a new appointment for a viewing tomorrow. Can't wait to see how it goes, for tomorrow I'm alone. Crossing fingers.

2 comments:

  1. Hei Andreas.
    Kjempespennende med alt som skjer.
    Ønsker deg lykke til med jakten på leilighet.
    Dette klarer du.
    Klem fra pappa og mamma + bikkja.
    Christian og Caesar hilser også.

    ReplyDelete
  2. Hei dere!
    Takk for det!
    Satser på at det ordner seg.

    ReplyDelete