Tuesday, February 1, 2011

Extending your visa period? Well not now


(no)
Dette er, dessverre, en oppfølgingspost for Extending visa period som jeg skrev i går. Det skulle vise seg å ikke gå helt etter planen. Jeg møtte opp i god tro om at dette skal ordne seg, hadde tatt passfoto, tatt med kopi av passet, fylt ut skjema og betalt inn pengene. I passet mitt er det et stempel, som vist på bildet fra posten i går, som viser at jeg kom til Colombia 3. januar 2011 og fikk turistvisum som har en varighet i 60 dager. Ut fra det som ble sagt, på spansk, så kunne jeg ikke gjennomføre forlengelsen av visumet før om ca en måned. Jeg var rett og slett for tidlig ute. Da jeg forsøkte spørre om hvorfor så fikk jeg egentlig ikke noe annet svar enn at jeg hadde en måned igjen av visumet. Så da spurte jeg pent om når det var greit at jeg kom tilbake og fikk da svaret at 2. mars kunne jeg komme tilbake. Jeg hadde planer om å få ordnet dette nå slik at jeg var ferdig med det. Men den gang ei. Kan være verdt å nevne at dette er første gangen jeg er i utlandet utover en måned og er ikke kjent med hvordan visumreglene praktiseres. Dette kan jo også være nyttig info for eventuelt andre som skal reise til Colombia. Kan ikke unngå å nevne at jeg fikk vite at jeg ikke fikk gjort dette nå etter at jeg hadde avgitt fingeravtrykk, bilde og sittet og ventet på lik linje om de andre som var der. Har på følelsen at de visste dette, eller burde visst det, lenge før jeg endelig fikk beskjeden. Sånn går nå dagan...

(en)
I'm sad to say that this is a follow-up of yesterdays post Extending visa period. Thing didn't go after the plan. I showed up with all things in place. Passport foto, a copy of the passport, finished filled out application form and the money paid to the account as stated. In my passport it's a stamp as shown in the post from yesterday which tells I arrived to Colombia on the 3rd January and have a tourist visa of 60 days. Out of what has been said, in Spanish, I could not extend the visa now I had still one month left. I asked when I could return for extending the visa and got the answer to return at March 2nd. I had hoped I could do this now so I didn't have to remember but no. It's worth mentioning that this is the first time I'm abroad for more than a month and are not familiar how the visa rules works. This can be somewhat useful info for others visiting Colombia. I just have to mention that I didn't get to know that I couldn't extend the visa period at this point before after I had my picture and fingerprint taken and had waited for the same period of time as all the other persons visiting DAS this day. Wonder if they not already in the beginning knew or should have known and have could have told me that extending my visa was not possible at this time. But that's life...

No comments:

Post a Comment