Monday, August 8, 2011

A visit to the Coffee Triangle

(no)
Dette er en tur til det som omtales som Kaffetriangelet, nærmere bestemt til Armenia som er hovedstaden i departementet Quindio. Men dette er også min første tur tilbake til min fødeby som jeg forlot for snart 31 år siden. Må innrømme at jeg var litt spent på hvordan det ville være. Ble ikke skuffet.

(en)
This is a trip to what is known as the Coffee triangle or more precise to Armenia, the capital of the Quindio department. But this is also my first trip back to my birthplace which I left for about 31 years ago. Have to admit I was a little excited about how it was going to be. Wasn't disappointed.

Wednesday 27 - Bogotá - Armenia
(no)
Etter noen problemer med betalingen så fikk vi endelig startet reisen utpå ettermiddagen. Vi hadde planlagt å reise betydelig tidligere på dagen slik at vi skulle få masse dagslys siden valget av transportmiddel falt på buss. Det gav oss muligheten til å se mer av landet enn om vi hadde reist med fly. Vi reiste med busselskapet Bolivariano. Det var en minibuss med kapasitet på 22 seter og en do. Turen tar normalt åtte timer, men vår tok 12 timer. Dette kom av at det hadde vært en ulykke på en fjellovergang som forsinket oss med rundt fire timer. Så klokken 03 natt til torsdag var vi endelig fremme på overnattingsstedet. Godt å få lagt seg etter en lang busstur.

(en)
After some problems with the payment we were finally able to start on our trip in the afternoon. We had planned to start a lot earlier so we could get many hours with daylight since we had chose to go by bus. This gave us the opportunity to see more of the country than we would have been able to if we had went by plane. We traveled with the bus company Bolivariano. It was a mini bus with a capacity of 22 seats and with a WC. The trip normally takes 8 hours but this trip took 12. We were delayed 4 hours by a traffic accident on a mountain pass. So at 3 am Thursday we finally arrived at our accommodation. It's nice to get to bed after a long bus trip.

Thursday 28 - Finca
(no)
Vi bodde på en såkalt finca, som typisk er en eiendom med et våningshus, omtrent 20 minutter utenfor selve byen. Siden vi kom frem så sent så sov vi litt lenger ut på dagen som ble litt avstumpet. Det ble med en liten tur inn til byen slik at vi fikk sett oss rundt. Etter byturen så var det på tide å se nærmere på eiendommen vi bodde på. Vi var spente på det naturlige bassenget som skulle være der. Det var dessverre for gjørmete til at vi tok et bad.

(en)
We lived on what they refer to as a finca, typically it's an estate with an farmhouse, about 20 minutes outside of the city. Since we arrived so late we slept a little longer and got a little truncated day. We went for a walk in the city. Afterwards we walk to see the estate more closely. We were excited about the natural pool which were supposed to be there. It was unfortunately too muddy for us to even care about taking a bath.

Friday 29 - Coffee experience
(no)
Selv om vi har vært på en kaffeplantasje ved flere tidligere anledninger så måtte vi også ta et besøk når vi var her i Kaffetriangelet. Det at vi hadde gjort noe av det før var en stor fordel, spesielt for kjæresten som snakker lite spansk, da guiden kun snakket spansk. Det som var annerledes med dette besøket var at det omfattet mer i tillegg til informasjon om kaffedyrking. Det hele startet med utkledning, tett etterfulgt av et lite skuespill og dans. Så bar det ut i selve plantasjen der vi fikk informasjon om kaffeplantene, innhøsting, tørking og brenning av bønnene. Rundturen ble avsluttet med kaffesmaking og en typisk lunsj som arbeiderne på plantsjen ville ha spist.

(en)
Even if we had been to a coffee plantation several occasions earlier we had to go since we were in the Coffee Triangle. That we had done some of it previously was a big advantage, special for my girlfriend which speaks little Spanish, since the guide only spoke Spanish. The thing that was different with this visit was that it contained more elements in addition to the information about the coffee cultivation. It all started by that we dressed out, followed by some role play and dance. The we went out to the plantation itself where we got information the coffee plants, harvesting, drying and roasting of the beans. The tour was rounded off with coffee tasting and a typical lunch which the workers on the plantation would have eaten.

Saturday 30 - Cocora valley
(no)
Denne dagen var satt av til et besøk til dalen Cocora. Vi så frem mot en gåtur i naturskjønne omgivelser. Dette skulle vise seg å bli også litt skuffende. Men dette var ikke fordi naturen ikke innfridde. Nei det var rett og slett fordi "guiden" vår, som aldri hadde vært der, ikke sa vi "måtte" leie hester. Det ble til en 3-timers gåtur i til dels veldig gjørmete terreng. Noe som reddet oss litt var at vi fikk et par regnponchoer fra et par vi møtte på fincaen kvelden før. Vi avsluttet turen med forfriskninger i den lille landsbyen Salento før vi dro tilbake til fincaen.

(en)
This day we had planned to go to Cocora valley. We were looking forward to a hike surrounded by beautiful nature. This was also going to be a little bit of a disappointment but that's not because the nature didn't meet the expectations. No that was because our "guide", which by the way never had set his foot in the valley, didn't tell us that we "had" to rent horses. This resulted in a 3 hour walk in sometimes very muddy terrain. Something that saved us a little was a couple of rain ponchos we got from someone we met the day before on the finca. We rounded off the trip with some refreshments in the little village Salento before we headed back to the finca.

Sunday 31 - PANACA
(no)
Et besøk til PANACA, Parque Nacional De La Cultura Agropecuaria som kan oversettes til bondekulturell nasjonalpark. Det er et temapark som oppfordrer til kontakt mellom mennesker og naturen og er beregnet for de som bor i byen og for å skape bevissthet (klippet, limet og oversatt fra Wikipedia). Dette var dagen som jeg hadde minst forventninger til, men som overrasket mest. Et av de første dyrene som møtte oss var et flodsvin, som jeg har skrevet om her Chigüiro. Kanskje var storfeet den store overraskelsen. For å sitere kjæresten: "Visste ikke at kuer kunne være så interessant!".

(en)
A visit to PANACA, Parque Nacional De La Cultura Agropecuaria which can be translated to Farmer cultural nacional park. It's a farming theme park that promotes contact between humans and nature, intended for those who live in the city and to create awareness about nature (copied and pasted from Wikipedia). This was the day I had least expectations for but which surprised me the most. One of the first animals we encountered was a capybara, which I have written about here Chigüiro. The cattle was maybe the biggest surprise. To quote my girlfriend: "Didn't know cows could be so interesting!".

Monday 1 - Returning to Bogotá
(no)
Denne dagen reiste vi hjem til Bogotá, også denne gangen med buss. Valgte et annet busselskap, Expreso Palmira S.A, fordi vi ønsket å reise med en stor buss. Og det jeg kan si til det er at det er noe jeg varmt kan anbefale. En helt annen kjøreopplevelse. Bussen blir kjørt på en utrolig mer behagelig måte. Bolivariano har også store busser, men de benyttes normalt kun på første og siste avgang på strekningen Bogotá-Armenia.

Alltid godt å komme hjem igjen etter en utflukt :-).

(en)
This day we retuned back to Bogotá, also this time with bus. We chose a different bus company, Expreso Palmira S.A, because we wanted a big bus. And I can recommend this. A completely different driving experience. The bus is driven a lot more comfortably. Bolivariano also have big busses but they are normally used on the first and the last departure between Bogotá and Armenia.

Always nice to come home after a trip :-).

2 comments:

1. Dere får jammen oppleve mye :)
    Masse fine bilder.
    Gøy å se.

ReplyDelete
  2. Ja, vi kan å kose oss. Og vi er spesielt fornøyd med det øverste bildet :-)