Saturday, January 29, 2011

Chigüiro

(Source: http://en.wikipedia.org/wiki/Capybara).

(no)
På onsdag på vei hjem fra utflukten til Mesitas del Colegio så spiste vi lunsj. Det er vanlig med suppe etterfulgt av en hovedrett bestående av kylling eller annen type kjøtt. Som tilbehør serveres gjerne ris og eller poteter og litt salat. De har forstått at jeg setter pris på kjøtt, og ikke elsker suppe slik de gjør, og orker hvertfall ikke både suppe og hovedrett. Så da ble det kjøtt på meg også denne dagen. Etter at jeg hadde startet å spise pekte Luis Alberto på et bilde av et dyr som jeg kun har sett på The National Geographic Channel og sa at det var det jeg spiste. Chigüiro kalte han det, på norsk heter dette dyret flodsvin og det er verdens største levende gnager. Kommer ikke til å bestille det på nytt hvis jeg får velge. Kjøttet var helt greit, men det var litt salt. Foretrekker nok svine- eller storfekjøtt fremfor dette. Men det er morsomt å ha prøvd noe nytt og annerledes.

(en)
On Wednesday after we have arrived form out trip to Mesitas del Colegio we had lunch. It's common with soup as a starter and a main course consisting of chicken or another type of meat. This is served with rice and or potato and some salad. They know I prefer meat before soup and that both soup and main course is too much food for me. So we ordered meat for this lunch as well. After I had started eating he told me what I was eating. At first I didn't understand what chigüiro was but after he showed me a picture of an animal I only have viewed at The National Geographic Channel, the world largest living rodent, the capybara. I will not order this againg. The meat was OK but it was salty. Prefer pork or bovine over this but it's fun to have tried something new and different.

4 comments:

  1. Så søt dette flodsvinet var da he!he! Nei, jeg tror jeg også kommer til å forholde meg til de kjente kjøttrasene som vi er vant til herfra.
    Godt de har forstått at du ikke er glad i suppe, selv om jeg er veeeldig opptatt av suppe for tiden. Hadde hjemmelaget spinatsuppe her forleden, og den var veldig god ezze :)
    I dag skal vi ha reker til middag, det blir digg med en litt "lettere"middag.
    Tuddeluuuuu min kjære!!! Veldig glad i deg!!! :)

    ReplyDelete
  2. Godt å se at du prøver ut den lokale maten også.
    Kanskje høyst ufrivillig men allikevel =)
    Var det i colombia de også hadde stekt marsvin?
    Du får ta bilde av rettene neste gang ;-)

    ReplyDelete
  3. Hei kjærsten!
    Vel du blir nok pent nødt til å smake på noen av de lokale delikatessene.
    Er vel spesielt lite opptatt av suppe her da mange har en tendens til å smake ganske likt. Helt OK, men foretrekker kjøtt, kjøtt, kjøtt :-). Hadde vært godt med reker. Veldig gla i deg også!

    ReplyDelete
  4. Hei Chris!
    Ja, jeg må hvertfall smake, så sant det ikke er hund eller katt. Hadde smakt på uansett om jeg hadde visst at det var flodsvin. I følge wikipedia så spises det også i Colombia, men er en stor del av kostholdet i Peru og Bolivia.
    Hadde tatt bilde av retten hadde det vært spesielt, men jeg kunne ikke se at det var flodsvin. Jeg skal ta bilde neste gang slik at dere får sett.

    ReplyDelete