Wednesday, January 5, 2011

Forste dag i Colombia, del 1 / First day in Colombia, part 1

(no)
Forste dagen tror jeg at jeg aldri vil glemme. Star i veldig sterk kontrast til min hverdag i Norge. Denne posten blir sapass lang at jeg har valgt a dele den opp i to deler.

Jeg star opp og det forste som skjer er at Luis Alberto, mitt vertskap, tar meg med for a hilse pa en venn, Carmen. Veldig hyggelig dame som byr meg pa mitt forste maltid i Colombia bestaende av en bit torket frukt og en bit ost som skulle spises sammen. Det var godt sammen. Frukten alene var for sot etter min smak. A drikke til dette far jeg agua aromatica, kan sammenlignes med en slags te. Varmt vann tilsatt enten naturlig eller kunstig smak. Alt var spesielt, men godt, heldigvis.

Etter besoket sa bar det hjem igjen for litt frokost. Eggerore, rundstykke (litt crossaintaktig) og en kakebit (litt desaraktig).

Pa vei inn til Bogotá sa gar vi over et omrade. Inn fra hoyre kommer det en flokk hester i lett trav "jaget" av en bil. Bilen passerer flokken som har roet seg. Ut av bilen kommer det en mann. Med en paraply starter han med a skremme hestene. Det skulle vise seg at han gjetet hestene. Litt rart da dette ikke er mer enn to minutter fra der jeg bor.

Inn til Bogotá kjorer vi TransMilenio. Busser som har en dedikert vei til tider. Noe for Norge kanskje ?Ingen annen trafikk var tillatt her, sett bort fra utrrykkningskjoretoy.

I Bogotá var jeg pa et arend med Luis Alberto. Ikke noe annet spennende i byen denne dagen. Men pa vei hjemover stopper vi innom et et stort kjopesenter. Det storst jeg noen gang har vart i. Alt fra sikkert 20 spisesteder, en haug av butikker, banker og et treningssenter med fire innendors ballbinger (sma fotballbaner) til et spillrom for barn med de typiske "tivoli"-spillene, klatrestativ over flere "etasjer", to radiobilbaner og en piratbat som svinger frem og tilbake. Alt helt unodvendig, men veldig morsomt.

Og selvfolgelig skulle jeg slite med a ta ut penger. Provde sikkert fire banker for jeg endelig fant en bank som hadde tilkobling til Norge. Takk for Banco AV Villas!!

Del 2 av denne posten haper jeg at ikke blir alt for lenge til jeg klarer å skrive.

(en)
The first day I think I'll never forget. It's in great contrast to my everyday in Norway. This post is going to be so long I have decided to break it into two parts.

I get out of bed and the first thing that happen is that Luis Alberto, the host, takes me along to visit a friend, Carmen. She's a very nice woman and offers me my first meal in Colombia consisting of a piece dried fruit and a piece of cheese which is supposed to be eaten together. It was nice together but the fruit alone was to sweet for my taste. To drink I got agua aromatica, could be compared with a kind of tea. It's either natural or artificial flavor which is added to warm water. Everything tasted a bit special, but luckily good.

After the visit it was back home for some breakfast. Scrambled egg, a roll (kind of a crossant) and a piece of cake (felt like dessert).

On the way in to Bogotá we walk across a area. In from the right comes a flock of horses in easy trot "chased" by a car. The car passes the horses which have calmed down and out of the car comes a guy and starts to scare the horses with an umbrella. I got to know he herded the horses. A bit strange since this is no more than two minutes from where I live.

To Bogotá we take TransMilenio. Busses which have dedicated roads at times. Interesting to Norway maybe? No other traffic is allowed here, besides emergency vehicles.

In Bogotá I was on a errand with Luis Alberto. Nothing exciting in the city this day. But on the way home we stop at a big shopping mall. This is the biggest mall I have ever visited. It had 20 restaurants, a lots of stores, banks and a fitness center with four indoor ball cages (small football field) and a game room for children with the typical carnival games, climbing structure spanning several levels, two bumper cars and a pirat boat which swing forth and back. All completely unnecessary but very fun.

And of course I was going to have problems withdrawing money. I tried at least four bank before I found a bank with connection to Norway. Thank you for Banco AV Villas!!

Part 2 of this post I hope I manage to write in a short time.

Update: Added English translation on September 28 2011.

2 comments:

  1. Å.. det høres så gøy og spennende ut. Jeg vil snart tilbake. Det var veldig spessielt å være fotgjenger i den trafikken ja. Jeg gikk aldri alene over veien... tro meg. hehe.
    Du skulle nok kjøpt med deg en reise-stikk kontakt før du dro ja. :)

    ReplyDelete
  2. Ja, det er gøy, spennende og slitsomt. Trafikken er litt mer agressiv enn i Norge, ikke helt ulik den i Hellas.
    Hadde dårlig med tid før jeg reiste. Var en del jobbing og flytting. I tillegg så måtte jeg ordne med julegaver :-)

    ReplyDelete