Tuesday, January 18, 2011

¡Ay, caramba, virus!

(no)
Som den byrden det er å kunne noe data, litt utover det å kunne installere en printer, så fant jeg jammen arbeid her i Colombia også. Ble jeg overrasket? Nei, overhodet ikke.
Det hele startet så usyldig med at verskapets relativt nye PC, ca to år gammel, gikk tregt. Og ja, den gikk ikke bare tregt men var, etter min mening, helt ubrukelig. Kunne sitte og vente i minutter på at en ny arkfane i nettleseren skulle dukke opp. De spurte pent om jeg kunne se på problemet, og serviceinnstilt som jeg er svarte jeg selvfølgelig ja.
Etter å ha fjernet tre antivirusprogrammer, kun ett bør være installert, så gikk det litt bedre, men langt fra akseptabelt. Ved en ren tilfeldighet så fant jeg ut til min overraskelse at PC-en hadde kun 256MB med minne (RAM), det er alt for lite til en PC, må ha minimum 1 GB (fire ganger så mye). Det er heldigvis enkelt å fikse. Problemet var løst. Neida, ikke ennå. Ironisk nok hadde PC-en med tre antivirusprogrammer virus. Noen som blant annet logget passord. Så da var det i gang med å bytte passord på diverse kontoer, blant annet mail og facebook.
PC-en er i dag friskemeldt og uten virus. Har litt problemer med oppstarten til tider og en må ofte klikke mer enn en gang for at ting skal skje i nettleseren. Men, den er bedre enn den var og det er ingen som klager.

(en)
For those of you, as I am, who work in the IT business will recognize the situation I'm about to describe. We always tend to end up with fixing a friend and family members PC. And guess what I found something to do in Colombia as well. The family I'm living with have a relatively new computer which is about two years old. They think it was a bit slow and wondered if I could take a look. The service minded part of my brain kicked in and soon I was looking into the problem. After removing three anti virus programs and a bunch of toolbars the computer became a little better but not by far usuable. By coincidence I discovered the computer had only 256MB RAM, a fourth of what it should have. Luckily this is a quick fix but as the computer started to behave normally another problem appeared. Ironically had the computer with three anti virus programs a range of viruses. One of which were logging passwords. So then started the job by changing the password from several accounts including mail and facebook.
The computer is today well and has no viruses. Still have some problems like it will not always start up and have to double click in the browser. But it's better than it was and no one complains.

4 comments:

  1. Min superflinke nerd!!! Du er så flink så flink!!!

    ReplyDelete
  2. Hei kjærsten min! Men det er så kjedelig så kjedelig :-). Får håpe det blir med det lille jeg har holdt på. Har heller lyst til å bruke tiden på andre ting.

    ReplyDelete
  3. Du slutter aldri å imponere unge mann. Hyggelig å følge deg her inne.

    Even

    ReplyDelete
  4. Hei vesle reke!
    Veldig hyggelig at også du følger med :-)

    ReplyDelete