Monday, January 31, 2011

Extending visa period


(no)
Det viser seg at det krever en del innsats for en stakkars utlending, som ikke kan spansk, som skal forlenge visumperioden utover to måneder i Colombia. Jeg forsøkte å få også de siste 30 dagene når jeg gikk gjennom immigrasjon på flyplassen første dag, men fikk en brosjyre og ble henvist til en adresse i Bogotá. I ettertid forstår jeg jo hvorfor, det er ganske enkelt fordi jeg må betale for den siste måneden. Prisen på forlengelsen er 72.350 COP, noe som tilsvarer 224 NOK, og det kan jeg fint leve med. Etter det så må jeg en tur ut av landet, skal undersøke i morgen om jeg kan fly tur-retur feks. Ecudaor samme dag. Må neste bli en slik kort tur da dette blir midt i spankskkurset som jeg skal starte på til uka. I tillegg får jeg nok ikke noe spesielt utbytte av oppholdet da spansken min er for dårlig. Får heller ta en tur på et senere tidspunkt.
Men når det gjelder selve forlengelsen så var det en del ting som skulle være på plass. Pengene skal være betalt inn på konto, passfoto og fylle ut et skjema med en hel del info. For å nevne noe så skal mor og fars fulle navn være med, samt adresser til hvor jeg bor og hvor jeg studerer i Colombia. Dette er grei informasjon å fylle ut. Men i tillegg til dette så skulle de ha blodtypen min, og den husket jeg ikke. Det er alt for lenge siden jeg var i militæret. Så store deler av dagen har gått med til å finne et sted som kan gjøre dette for meg. Blitt sendt litt frem og tilbake. Her jeg bor var det ingen til stede i dag som kunne gjøre det og jeg er alt for utålmodig. Hvorfor vente til i morgen når jeg kan gjøre det i dag? Prisen her var beskjedne 4.500 COP (ca 15 NOK), men det hjalp ikke, det hele endte med at jeg fikk det gjort i dag på en klinikk i Bogotá, Clínica VIP CafeSalud MP med adressen Calle 97 No. 23-10. Der fikk de litt gratis reklame av meg, i den grad det er verdt noe :-). Det fikk de fordi de var så utrolig hyggelige og hjelpsomme og jeg kan trygt anbefale disse. Prisen her var 25.500 COP (ca 80 NOK), ca fem ganger mer, men det skjønte jeg da jeg så navnet når jeg gikk inn, men det var det verdt, endelig ferdig med det styret!
Så da gjenstår det bare å møte opp på kontoret til immigrasjon, DAS, i morgen og krysse fingrene for at det går smertefritt.

Forresten så har jeg blodtypen O rhesus positiv.

(en)
It turns out that it requires some effort for a Norwegian not speaking spanish to accomplish to extend the visa period with one month. I tried when I arrived at the airport in Bogotá to get three months but I only got two. They gave me a pamphlet with an adress and now I understand why. That's because I have to pay for the last month. The price is 72,350 COP, about 39 USD, and that's affordable. After the three months i have to leave the country but I'm not sure if I could just order a two way ticket to example Ecuador and return the same day. Going to investigate this tomorrow at the immigration office.
Back to the extension. There is a few thing that's have to be done before I visit the immigration office or DAS as it's called here. Money have to be paid and passport foto taken and fill a form with quite much info. I can mention a few things like complete name of both parents, adresses to where I live and study in Colombia and one more thing which I didn't remember, my blood type. When I served in the military I knew it but it's a long time ago. Most of today I have used to find a place which can figure this out. Have been sent back and forth. Where I live they were going to charge me 4,500 COP (2.5 USD) but then I had to wait for tomorrow but I couldn't wait, I'm too impatient. So I went to Bogotá and had it done at a clinic, more precisely Clínica VIP CafeSalud MP med adressen Calle 97 No. 23-10. There they received some free advertising from me, to the extent that it is worth something :-). It was because they were so incredibly friendly and helpful and I can confidently recommend these. And just the name reveals that it was going to be more expensive, about five time the price, 25,500 COP (13.50 USD), but it was worth every penny.
So the only thing that's left is to show up at the DAS office and hope for the best.

By the way I have the blood type O Rh positive.

2 comments:

  1. oyoyoy!!! For en flott blodtype du har!! Da mætcher vi godt he!he!
    Det er godt du gjør det lett for meg når jeg skal nedover, så slipper jeg å vase rundt som et brødhuet... liker ikke sånt.
    Skal prøve å få sendt brevet med div.i morgen, hvis ikke blir det ikke før til helga. Tuddeluuuu min kjærleik!!!!

    ReplyDelete
  2. Hei kjærsten!
    Ja, greit om vi slipper å gjøre alle de feilen jeg gjør nå en gang til om noen få måneder.
    Ikke stress med det. Ta det når det passer, men helst til helga om det er mulig. Snakkes i morgen håper jeg

    ReplyDelete