Saturday, January 22, 2011

Monserrate

(no)
I dag besøkte vi toppen av fjellet som ligger helt inntil Bogotá, Monserrate. Vi tok oss opp dit med en taubane, her kjent som teleférico.
Til min store glede kunne jeg se at taubanen ikke var produsert her, men i Sveits. Og de har jo litt erfaring med nettopp dette :-). Kunne også lese på nettet når jeg kom hjem at taubanen har gjennomgått flere oppgraderinger siden den ble satt i drift i 1955, den kontrolleres av datamaskiner og er en av verdens mest moderne. Har heller ikke hatt noen ulykker (kilde: Wikipedia).
Tilbake til fjellet. Utsikten skal være bra her, men jeg ble dessverre litt skuffet. Det var en del dis, noe som jeg tror er smog fra trafikken, som gjorde at jeg ikke fikk sett utover byen slik jeg hadde håpet. Tok ingen bilder denne dagen da jeg hadde med meg et dårlig kamera. Skal ta med det andre kameraet neste gang, når kjærsten er kommet ned. Satser på bedre "vær" da.
Det var også annet enn selve byen jeg kunne se på. Det er en kirke, som er destinasjon for pilgrimmer og turister. I tillegg til dette var det en hage, et par restauranter og de vanlige bodene som selger ting og tang til turister.
Dagens høydepunkt for meg var at når vi kom hjem så fikk jeg for første gang smake på arepa. Denne arepaen var en fritert deig som var fylt med kylling og var veldig god. Det at maten var dagens høydepunkt, for meg, forteller vel også at dette ikke var en særlig god turistattraksjonsdag for meg. Men sånn er det bare, noen dager er det bare dårligere enn andre.

I morgen starter et nytt eventyr. Skal på en firedagers tur til et lite sted som heter El Colegio, en times tur unna. Her er det snakk om at jeg skal benytte machete og skal jobbe, så det blir jo spennende. Får vel lade opp kamera og mobil før jeg drar. Får håpe "formen" min er bedre disse dagene enn den var i dag.

(en)
Today I have been at the summit of Monserrate the mountaint that lies beside Bogotá. We went up there in a cable car here known as a teleférico.
I was pleased to see that the cable car was not produced in Colombia but in Switzerland which have lots of experience in the field of cable cars. When I came home I could also read that the cable car is in perfect state and have been upgraded many times. The control boards, security and monitoring systems are computerized, what makes it one of the most modern in the world. And have never had an accident (source: Wikipedia).
More about Monserrate. The view could have been very good hadn't it been for the smog were blocking the view. I was disappointed. I didn't take any pictures because of the smog and the camera I had brought is not very good. But next time I'm visiting the summit, when my girlfriend has come to Colombia, I will take pictures. And hope for less smog then.
There was more than the view of Bogotá to look at a church, a couple of restuarants, souvernir shops and other smaller tourist facilities.
The highlight of today was when I came back home and got to taste arepa. This arepa was a fried dough fiiled with chicken. Very good. Since this is my highlight I can tell that this was not a good day for me to do touristy things.

Tomorrow starts my next adventure a four day trip to a small place called El Colegio about an hour away. Have been told I'm doing some manual labor including using a machete so it's going to be exciting. Charging my cell phone and camera and get ready to get some work done.

1 comment:

  1. haha!! Spørs om du får meg med opp på slike høyder...og i tillegg i en taubane.... tviler sterkt på det he!he! Vi får se, vi får se....
    Ja, da håper jeg turen du drar på nå blir litt bedre.
    Jeg har trena i dag og er veldig fornøyd med det!!!
    Forbereder meg på et aktivt liv i Colombia!!!
    Og i morgen skal jeg på spanskkurs, det blir gøy!! :)
    Veeeeldig glad i deg kjære!!! Fakta salami!!!
    Stoooor klem fra dinsin!!

    ReplyDelete