Thursday, February 17, 2011

First test at the Spanish course

(no)
I morgen skal jeg ha den første testen på spanskkurset. Dette er ikke noen eksamen og vil ikke ha noen innvirkning på karakteren. Vi skal enkelt og greit ha testen, som læreren sa det, fordi det er ikke alle som studerer så mye som de burde. Hun sikter da til at det er enkelte på kurset som kanskje burde lagt inn litt mer tid på det stoffet vi går gjennom. Noen virker også direkte uinteresserte, litt rart de i det hele tatt har meldt seg på kurset. Men vi er alle forskjellige.

Var også i sentrum av Bogotá tidligere på dagen og var vitne til min første slåsskamp. Det hadde samlet seg en betydelig mengde mennesker på noe som kan ligne et torg. På avstand trodde jeg at det var noen som underholdt på gata, men etter hvert så jeg to herrer som var havnet i klammeri. Politiet var allerede på plass og forsøkte roe gemyttene. Det hele endte godt, tror jeg, jeg gikk når det så ut til at kamphanene gikk hvert til sitt. Dette er første gang jeg har sett at det har vært tegn til bråk i Bogotá. Har hittil følt meg trygg her, det er politi i gatene og det finnes poster hvor de har slags små politistasjoner hvor det er flere politifolk utplassert.

(en)
Tomorrow we are having a test at the Spanish course. This is not an exam and we will not get a grade. We are having the test because, as the teacher put it, there are not all that study in their spare time. She's referring to some students who ought to used a little time outside the class to study. Some of the students seems uninterested in learning which I find strange since they signed up for the course.

Earlier on the day I was down town in Bogotá where I witnessed my first fight. A huge crowd had gathered at a square. From a distance I thought there were an entertainer who was putting on a show. But as I came closer I could see two gentlemen fighting. The police was already there and tried to calm down the two heroes. It ended well, I think, I left the scene when the two men were parted. This is the first time I have seen any sign to trouble in Bogotá. I feel safe here and there is police in most quarters and in addition there are small police stations where there are more police men stationed.

No comments:

Post a Comment