Wednesday, February 16, 2011

Surprise birthday party and hopefully on the way to acquire a Colombian work visa

(no)
I går da jeg kom hjem ventet en liten overraskelse. Familien jeg bor hos hadde samlet noen venner og overrasket meg med en liten bursdagsfest. Siden det var arbeidsdag neste dag så begrenset festlighetene seg til et stykke kake, et lite glass rødving og en øl. Var veldig hyggelig! Akkurat nå ligger jeg på senga og skriver i den nye pysjen jeg fikk av familien. Det passet bra at jeg fikk en pysj, fikk kun plass til en pysjbukse i bagasjen, og i tillegg så er det litt kaldt om natten. Husene her er annerledes isolert her enn i Norge, det vil si at de er ikke isolert.

Så litt oppfølgingsinfo til en tidligere post, No longer unemployed?, og det å endre visumtypen fra turistvisum til arbeidsvisum. I dag har jeg satt meg inn i hva som skal til for å få vitnemålet mitt fra høgskolen godkjent i Colombia for å kunne få arbeidsvisum. Det er en liten prosess, som uheldigvis min kjære i Norge blir mest berørt av da hun er den utførende parten, jeg kun tilrettelegger. Hun må hjelpe meg med dette siden jeg ikke hadde satt meg inn i hva som kreves før jeg dro, angrer litt på det. Hvis alt dette går som jeg håper så har jeg gjort det jeg skal. Da gjenstår det diverse dokumentasjon jeg må ha fra stiftelsen. Dette forutsetter selfølgelig at jeg har lest ting riktig og at det som står på Internett er korrekt. Ønsker ikke beskrive detaljene før jeg vet at det jeg gjør er riktig. Men når alt er på plass så skal jeg selvsagt legge det ut slik at andre som er i en lignende situasjon kan følge oppskriften.

(en)
When I came home yesterday I got surprised by the family I live with. They had gathered some friends for a surprise birthday party. Since it was workday the next day the festivities was restricted to a piece of cake, a small glass of wine and a beer. It was very nice! Now I'm laying on the bed in my new pyjamas which i got from the family and writing this post. It's a perfect gift since I was only able to bring one pair of pyjamas pants in the luggage and it's cold at night. The houses here are isolated in a different manner than in Norway, they are not isolated.

A follow up on information to an earlier post, No longer unemployed?, and how to change my type of visa from tourism visa to work visa. Today I have looked into what I have to do to get my college dimploma approved here to get the working visa. It's a little process that unfortunately requires that my girlfriend do most of the work, I will facilitate things to her so she can just follow a recipe. She have to help me since I hadn't looked into what the requirements of the working visa, I regret it now. If this goes well, as I hope it will, then I only need some documentation from the foundation. That is if the information I found on the Internet is correct. I won't describe the details before I know that it's correct and will work but will of course share the information so others can do the same as soon as I get my working visa.

2 comments:

  1. Ja, ja...lurer på hva jeg må gjøre.

    Har vært fall fått kopiert opp vitnemålet ditt i 4 eksemplarer.

    Så da får jeg bare vente på flere instrukser.

    Tuddeluuuuuu :)

    ReplyDelete
  2. Hei kjærsten min!

    Du skal få en detaljert beskrivelse av hva som skal gjøres. Det skal ikke være altfor vanskelig.

    Veldig flott at du har fått kopiert vitnemålet!

    ReplyDelete