Thursday, February 3, 2011

Unemployed

(no)
Jeg er for tiden arbeidsløs. Dro til Colombia uten å ha skaffet meg jobb. Fikk ordnet meg et sted å bo, lovlig sent, takket være Diana. Det at jeg ikke har brukt tid på å skaffe meg en jobb på forhånd var et bevisst valg. Liker vanligvis å ha ordnet praktiske ting på forhånd, slik som for eksempel forlengelse av visumet som du kan lese mer om her Extending your visa period? Well not now. Grunnen til at jeg ikke har ordnet mer på forhånd er at jeg har vært usikker på hva jeg ønsket å arbeide med, og noen ting er morsommere å ordne her. Det er også en veldig fin mulighet for meg å komme i kontakt med mennesker og få praktisert den lille spansken jeg kan og lære mer spansk. Men har jo selvfølgelig gjort noe forabeid. Husker bare noen i farten, men det jeg så på var mest veldedighetsorganisasjoner. De jeg husker er Golden Colombia Foundation (norsk, lenken åpnes i nytt vindu), Fundacion Pies Descalzos (spanksk, lenken åpnes i nytt vindu) og Barefoot Foundation (engelsk, lenken åpnes i nytt vindu, er partner organisasjon til Fundacion Pies Descalzos). Mulig jeg setter i gang allerede i morgen, for til uka starter jeg med spankstudiene.
I dag har jeg bare undersøkt muligheten for at en utlending skulle kunne få jobb til tross for dårlig spansk. Var en kjapp tur innom Adecco og jeg fikk forståelsen av at det burde være mulig. Vet ikke hva slags arbeid det eventuelt dreier seg om, men for se om jeg ikke undersøker en av organisasjonene som er nevnt tidligere først. Men må også tenke på at det er greit om det kommer litt penger inn i kassa og ikke bare går ut. Har også tenkt at det er morsomt å gjøre noe som er totalt annerledes enn det jeg gjør til daglig i Norge. For de av dere som ikke vet det eller ikke har lest om det på bloggen så er jeg systemutvikler (data). Blir spennende å se om de neste dagene vil gi meg noe svar.

(en)
Currently I'm unemployed. I went to Colombia without having a job here. I got a place to live relatively late thanks to my friend Diana. I didn't spend much time before I left Norway looking for job opportunities and that was a choice I made. Usually I like to have the practical things in order in good time before due date, like extending my visa period which you can read more about here Extending your visa period? Well not now. I have my reasons for not having all things in order when arriving to Colombia. For one I have not been sure of what I would like to work with and having to find it out here is a nice way to come in contact with people and practice my scarce Spanish and learning more Spanish. Have of course done some research before I left but can only remember a couple of charity organizations. Those I remember are Golden Colombia Foundation (Norwegian, link opens i new window), Fundacion Pies Descalzos (Spanish, link opens i new window) og Barefoot Foundation (English, partner organization to Fundacion Pies Descalzos, link opens i new window). I will probably start investigating more tomorrow as I start study Spanish next week.
Today I had a quick visit at Adecco asking if it was possible for a foreigner talking little Spanish to get work and she gave me an impression that it should be. I don't know what kind of work it could be though but I think I will contact one or more of the organization mentioned earlier first. It's also fun to do something very different to what I normally do. For those of you who don't know or not have read about it I normally work as a system developer (computer). It will be exiting to see if the next days will give me some answers about what to do here. It would have been nice with an income and not just spending money.

3 comments:

  1. Du er så flink assa kjære!! Du ordner opp!!! Da kjenner jeg at det blir helt greit for meg å komme nedover når du har så god oversikt og flink til å sjekke ut ting!!! Det liker jeg veldig godt!!
    Jeg fikk sove litt på nattevakta mi, så jeg dro til ski rett etter jobben.
    OG DER VØTTU, fikk jeg kjøpt meg en nyyydelig kjole, en fin bukse, dressjakke, topp og støvletter, og jeg var så innmarri fin i alt!!! Brukte opp heeeele gavekorte jeg fikk av deg og mer til!!! Tusen takk kjære!!!
    Så nå skal jeg pynte meg litt oftere enn før assa!!!! yeah!!!
    Vi snakkes kanskje på skype i kveld....hvis jeg ikke sovner tidlig da he!he!
    Veldig glad i deg min favoritt!!!
    Stor klem fra dinsin!!

    ReplyDelete
  2. Hei kjærsten!
    Ja, jeg forsøker ordne og styre litt. Du har vært på en real handletur skjønner jeg :-). Snakkes om litt

    ReplyDelete
  3. Psssst
    Veldig gla i deg også kjærsten min!

    ReplyDelete