Sunday, February 6, 2011

Preparing for first day at the university

(no)
I dag var det opp relativt tidlig, hvertfall tidlig for å se på knøttefotball. De jeg bor hos har en sønn som er åtte år og spiller foball. De somplanlegger serien her har klart å legge kampstart til kl. 08.00 på en søndag morgen, synes de godt kunne lagt kampene til kl. 09 eller senere. Uansett så var det som knøttekamper flest, mye møljespill med tidvis underholdene ting å se på. Og underholdene er ikke ensbetydene med godt spill :-).

Ellers har dagen vært preget av at det er siste dag før jeg starter på spanskkurst ved universitetet. Brukt mye tid på å gå gjennom de nærmere 500 ordene jeg har skrevet ned. De fleste ble nedtegnet i løpet av to første ukene. Må i tillegg sjekke av de er skrevet riktig, kan ikke alltid stole på at veiledningen rettskrivingen som jeg har fått er riktig, finner noen feil... En annen ting som må sjekkes er at jeg har skrevet ned riktig oversettelse av ordet. Ordene oversetter jeg til norsk, men det er ikke alltid lett når de peker på en ting og sier ordet på spansk, da må jeg skrive det ned samtidig som jeg ser hvor jeg går og så må jeg forstå hvilken ting de pekte på. Ser at det er kommet noen ord med oversettelser som jeg ikke forstår hva skal være. Finner de heller ikke på Google Translate eller i ordbok, så da er det bare å la dem stå til jeg eventuelt spør om hva de betyr på et senere tidspunkt.
Må si jeg er veldig spent på morgendagen og spanskkurset. I sekken ligger ny notatbok og ny penn klare til bruk. Tar også med meg ordboken som jeg kjøpte en av de første dagene. Har funnet et par feil i den så jeg har mistet litt tiltro til den. Men regner med at jeg får vite mer om hvilke bøker jeg skal eller bør kjøpe i morgen.
Det ser ut til at universitetet har lagt ut mer info og oppdaterer sidene relatert til språkkursene, spanskkursene inkludert. Merk at prisene på kurset kan variere på de ulike sidene, jeg betalte 638.000 COP. Mer info på hjemmesidene til Facultad de Ciencias Humanas (link åpnes i nytt vindu). Se bilde under for hvilke linker som tar deg til spankskurset for utlendinger.


(en)
Today I was up relatively early to watch tiny soccer with the eight year old son which I live with. The game started at 8 am in the morning. They who arrange the soccer series could move the game start by at least one hour. As usual in tiny soccer all the kids is chasing the ball at once. Quite fun to watch :-).

The rest of the day I have used to prepare for my start at Spanish course at the university. Much time have gone to go through the almost 500 words I have written down, most of them in the two first weeks. In addition to check for spelling errors I have to check if I have understood what the word means. I have written the words down as they have pointed in a direction and said the Spanish word and the same time had to watch my step. Some words I don't understand what was the meaning of and I don't find them at either Google Translate or in the dictionary.
Have to say that I'm quite excited about starting the Spanish course. I have packed my bag ready to getting started. I have even brought my dictionary which I'm not so happy about. Have found a couple of errors in it so I have lost my faith in it. Hopefully I get to know which books to buy tomorrow.
It appears that the university have updated and added information to the pages related to their language courses, Spanish for foreigner included. Note that the prices of the course can vary on different pages, I paid 638,000 COP. More information at the website of Facultad de Ciencias Humanas (link opens in new page). Look at the picture above for which links to click for visiting Spanish course for foreigners.

2 comments:

  1. Hei Andreas:) Hvordan gikk første dagen på spanish kurs??

    ReplyDelete
  2. Hei Inger.
    Ligger jo noen timer etter dere i Norge, 6 for å være nøyaktig. Har nå endelig fått skrevet ned noen ord. De kan du lese her: http://pedroincolombia.blogspot.com/2011/02/first-day-at-university.html

    ReplyDelete