Thursday, February 17, 2011

¿Habla noruega?

(no)
På vei til Bogotá i dag gikk jeg bak en mann med skinnjakke. Plutselig så oppdager jeg at det er noe kjent med teksten på ryggen. Etter å ha dobbelt- og trippelsjekket så får jeg bekreftet at jeg så riktig første gang. På ryggen står det med tydelige bokstaver nettadressen www.norskspansk.com. Jeg spør han på spansk om han snakker norsk. Et noe forvirret blikk møter meg, men han bekrefter at det gjør han. Det viser seg at han har bodd syv år i Norge og snakker bra norsk. Etter hvert går det opp for han hvorfor jeg spurte, han hadde lurt fælt på hvordan jeg kunne at han snakket norsk. Han bort litt lenger sør for Bogotá enn det jeg gjør. Vi har en hyggelig samtale på bussen på vei inn mot Bogotá. Vi snakket om at det hadde vært hyggelig å holde kontakten og han fikk kontaktinformasjon av meg. Blir spennende å se om han tar kontakt, hadde vært veldig hyggelig.

Bortsett fra dette holdt jeg på å regne bort etter spanskkurset. Himmelen praktisk talt åpent seg. Jeg hadde regnjakke, men den nye flotte sekken min er dessverre ikke vanntett og det går hardt utover notatbok og ordbok. Holdt på å investere i en paraply tidligere på dagen, men tenkte jeg kunne ta det senere da det var så bra vær i dag. Så nå ligger ulike bøker og penger til tørk. Tror jeg nok kjøper den paraplyen i morgen uansett vær, så har jeg den når det trengs.

Har i dag også bestilt oversettelse av vitnemålet. Ett lite steg nærmere arbeidsvisum :-).

(en)
On my way in to Bogotá I walked behind a gentleman when I suddenly see something familiar with the text on his back. I double and tripple checked and get confirmed what I had seen the first time. An web address, www.norskspansk.com (can be translated into (www.norwegianspanish.com). I ask him in Spanish if he speaks Norwegian and are met with a somehow surprising look but he confirms he speaks Norwegian. He have lived in Norway for seven years and speaks well Norwegian. After a while he understands how I could have known he speaks Norwegian. He lives a bit further outside than I. On the rest of the way into Bogotá we have a nice conversation and agree to try to keep in touch so I gave him my contact information. Hopefully he contacts me, always nice to get to know new people and in addition he has a relationship to Norway.

Apart from this I almost got lost in heavy rain after the Spanish course. The sky opened up and it rained heavy. I had my raincoat with me but my brand new backpack is not waterproof, unfortunately, and my books get wet. I almost bought an umbrella earlier today but I postponed it to a other day since the weather was so good. Now notebooks, dictionary and some money a lying to dry up. Tomorrow I'm going to by an umbrella no mather what weather it is.

Today I have ordered translation of my diploma from college and one step closer to getting my working visa.

2 comments:

  1. Ja, stakars deg som ble gjennomvåt!!
    Håper spanskbøkene dine ble tørre, slik at det går an å bruke de.
    Jeg sov til 14.30 i dag!!!!!!!....zzzzzz....
    Rart det der, når man snakker med sin kjære på skype mitt på natta!!!
    I dag skal jeg på revy og se på mamma, gleeeder meg skikkelig!!!!
    Du kan forresten gå inn på enebakkavis.no og se på bilder fra revyen der. Veldig gøye bilder!!!
    Håper vi snakkes til helga da min kjærleik!!
    Så får jeg få denne smørbrød lista på hva jeg skal gjøre i følge vitnemålet ditt o.s.v.
    Veldig glad i deg!!
    Stooooooor klem fra dinsin :)

    ReplyDelete
  2. Hei kjærsten!
    Det gikk hardest utover bøkene. De lå til tørk natt til i dag og skal ligge til tørk til i morgen. Den lille verbboka, som jeg var blitt litt glad i overlevde dessverre ikke regnskuren, den var så våt at den ikke kunne reddes.

    Du sov såpass lenge ja. Du trengte nok det. Og så er det hyggelig å skype.

    Smørbrødlista skal være ferdig om ikke alt for lenge, bør være overkommelig.

    Veldig glad i deg! :-*

    ReplyDelete