Thursday, February 10, 2011

My first Colombian hot dog

(no)
De som kjenner meg vet at jeg er opptatt av mat, det er spisingen som jeg setter pris på, og ikke går av veien for en god pølse. Opp gjennom årene har jeg også spist min andel med pølser, og kanskje noe mer. En god del av disse er blitt konsumert i de ulike periodene jeg har jobbet ved ulike bensinstasjoner. Av den grunn så var jeg ikke bare overrasket over å finne ut at de har pølser her i Colombia, men også ganske spent på hvordan de smaker. Det er jo en kjent sak at hamburgerne smaker annerledes i sørligere strøk, men hvordan ville pølsene smake her?
Kan ikke dy meg, må skyte inn litt pølseinfo før jeg fortsetter. Jeg fikk meg en god latter da jeg fikk vite hva de kaller det her. Perro caliente, en direkte oversettelse av det amerikanske navnet hot dog, som vi jo er blitt vant til. Uttrykket "dog" har blitt brukt som et synonym siden 1884 da pølsemakere ble beskyldt for å brukt kjøtt fra hunder i pølsene frem til hverfall 1845 (kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_dog). Perro caliente er for meg nesten litt markabert, men blir vel vant til det også.
Jeg tok mot til meg og bestilte ett stykk Super perro con americana, som kan oversettes til amerikansk superpølse. Ble spurt om en noen ingredienser og sa selfølgelig ja til alt, selv det jeg ikke skjønte. Tenkte at jeg må jo gå for full pakke når jeg først skal prøve. Det jeg vet som var på pølsa er rå løk, sprøstekt knuste poteter, kan minne om sprøstek løk i konsistens og utseende, colombiansk ost, ketchup og sennep. Ikke alt for dristig skal jeg innrømme, det puttes jo på litt av hvert på pølsene rundt om i norges land. Men smaken på kjøttet var annerledes, kan minne litt om opplevelsen jeg har med hamburgerne. Men det gikk ned. Vil jeg gjenta beskjeften? Ja, det vil jeg. Ikke noe gourmetmåltid, men absolutt spiselig. Kan også nevne at prisen for pølsa med et veldig lite glass drikke kom på rett i overkant av syv norske kroner.

(en)
Those who knows me knows I like food, the eating part is what I really like, and does not go by way of a good hot dog. Through the years I've had my shares of hot dogs and some more. In the periods I worked at various gas stations the consumption of hot dogs have been at it's highest. For these reasons I was not only surprised to find that they have hot dogs here but also curious about how they taste. It's a known fact that hamburgers may taste differently in other countries but how would the hot dogs taste here?
Can't help myself, have to give you some extra info about hot dogs. First I had a good laugh when I got to know what they call hot dogs. Perro caliente, a direct translation of the American words, which we Norwegian have gotten used to. The term "dog" has been used as a synonym for sausage since 1884 and accusations that sausage makers used dog meat date to at least 1845 (source: http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_dog). Perro caliente is almost a little macabre to me but I'll get used to it with time.
I took courage to me and ordered a Super perro con americana, translates to American super dog. Answered yes to all ingredientes even what I didn't understand. Thought I had to go for the full experience when I first tried. What I know of the ingredientes are raw onions, fried crunched potato, Colombian cheese, ketchup and mustard. Not to bold ingredientes as in Norway we put all sorts of things on. The taste of the meat was different reminds me about the experience I have with the hamburgers but it tasted OK. Will I order it again? Yes I will it's not a gourmet meal but absolutely edible. The price for the hot dog and a small cup with drink costed right above 1 USD.

Tok meg friheten til å legge inn flere bilder av pølsa /
Took the liberty to add another picture of the hot dog.


(no)
Mitt sunnhetsalibi får bli at jeg tok litt mango til dessert. En litt annerlede type enn jeg er vant til. Fikk nesten inntrykk av at den ikke var moden. Men i dag innså jeg at jeg hadde gjort ting så veldig feil da en annen dame tok den. Hun fikk på lime i tillegg til noe annet som jeg ikke fikk med meg.

(en)
My health alibi is my mango dessert. It was a different type than what I'm used to. Got the impression it was not ripe but today I watched a lady order it and she put on lime as well as other thing. So I'm convinced I did something wrong.

No comments:

Post a Comment