Saturday, February 12, 2011

No longer unemployed?


Copyright Golden Colombia Foundation 2010
http://www.goldencolombia.com.co/


(no)
I gårsdagens post, Departure date for my girlfriend is clarified, skrev jeg blant annet om min plan om å besøke Stiftlsen Golden Colombia (heretter kalt SGC). Det jeg ikke fortalte var at uavhengig av dette så mottok en mail fra nettopp Øystein Schjetne, som jobber for SGC, litt tidligere på kvelden. Jeg ble invitert på en kopp kaffe og en prat om eventuelt jobb på kontoret. Han hadde tilfeldigvis kommet over bloggen. Flaks, flaks :-).
Det ble selvfølgelig mye prat om Colombia i dag som jeg synes var veldig hyggelig, men vi fikk også snakket om mulighet for at jeg kan være med å bidra til det arbeidet de ønsker å utføre i forbindelse med stiftelsens nettsider og andre prosjekter. Praten gikk så lett og ledig at jeg glemte tiden, skulle jo på spanskkurs på universitetet. Det endte med at jeg måtte ta taxi den siste biten, må bytte buss på veien, for å rekke å spise lunsj og samtidig rekke undervisningen. Det gikk med et nødskrik, lunsjen ble spist i rask gange på vei til fakultetet.
Synes dette virker spennende og ser frem til å komme i gang med å jobbe for SGC og prosjektene deres. Må også nevne at jeg fikk hilst på de andre som jobbet der og de var selvfølgelig også hyggelige, ellers ville jeg ikke engang vurdert et fremtidig samarbeid.

En annen ting er visumet mitt. Jeg er her i Colombia på turistvisum, det betyr dermed at jeg ikke har lov til å jobbe eller tjene penger. Så da blir det kanskje en ny runde med immigrasjonsmyndighetene (DAS). Får bruke helgen til å sjekke mulighetene for hvordan jeg enklest kan endre visumtypen til arbeidsvisum. Mulig jeg må en tur ut av landet, men det finner jeg vel ut i morgen håper jeg.

(en)
In yesterday's post, Departure date for my girlfriend is clarified, I wrote about my plan to visit Golden Colombia Foundation (from now on GCF). One thing I didn't tell was that regardless of this I received an e-mail earlier in the evening from Mr. Øystein Schjetne who works at GCF. He invited me to the office for a cup of coffee and a talk about the possibilities for me to work for the foundation. He had come over the blog by chance. Lucky me :-).
We talked a lot about Colombia which I liked very much but we also got the chance to talk about how I could contribute to developing their websites and other projects. We talked so much I forgot the time, had last day of the Spanish course for this week. I ended up having to take taxi the last part of the journey to the university, have to switch buses on the way. Had lunch while I walked briskly to the faculty.
I'm looking forward to start working with GCF and their projects. Have to mention I got to meet the others working at the office and that they were very nice too or else I wouldn't even considered a future cooperation.

Another related thing is my visa, I'm in Colombia with tourism visa. I'm not allowed to work or earn money. This means I may have to have more contact with the immigration office (DAS). Will use the weekend to investigate how I can change the visa type to working visa. It's a possible I have to leave the country and return again. Hopefully I find the answer to this tomorrow.

4 comments:

  1. Hei Andreas.
    To gode nyheter på to dager. Først Estas ankomst til Colombia og så kanskje jobb for deg. Du har og får travle dager framover .
    Kjenner vi deg rett så liker du å ha det sånn.
    Vi savner deg her hjemme.
    Klem fra pappa og mamma.

    ReplyDelete
  2. Hei dere!
    Ja , det ble en god avslutning på det som kan regnes som arbeidsuka, for dere som jobber. Det blir nok lange dager, men det virker som om det kan bli morsomt. I og med at det jeg skal jobbe med er IT relatert så gjør ikke det noe. Blir noe lignende det jeg gjør i Norge, men kanskje litt mindre avansert (i mangel av et bedre ord). Kan være at det er mer tilpasninger i eksisterende tredjepartssystemer enn nyutvikling av systemer, men det er noe som er helt likt også. Så jeg gleder meg veldig! Blir mulighet for å kunne jobbe med flere ulike ting :-)

    ReplyDelete
  3. Så gøy!
    Jeg er Øysteins søster i Norge.

    Mvh Heidi Schjetne

    ReplyDelete
  4. Hei Heidi!
    Det er ikke en stor verden. Vi er tidligere kollegaer, jobbet i DnB NOR til og med januar 2010, nettbank PM med blant annet ansvar for grensesnittet til SMS-bank. :-)

    ReplyDelete